Disclosureforordningen

Bæredygtig finansiering

Disclosureforordningen, Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), er et EU-regelsæt, der har til formål bl.a. at øge gennemsigtigheden omkring sociale, miljømæssige og ledelsesmæssige forhold (ESG-faktorer) og styrke investorernes muligheder for at sammenligne finansielle produkter og virksomheders tilgang til bæredygtighed. Disclosureforordningen fastsætter regler om integration af bæredygtighedsrisici, hensyntagen til negative bæredygtighedsindvirkninger og formidling af bæredygtighedsoplysninger hvad angår finansielle virksomheder og deres produkter.

Anvendelsesområde

Disclosureforordningen gælder for finansielle markedsdeltagere, der udbyder finansielle produkter, og finansielle rådgivere, der rådgiver om finansielle produkter.

  • Finansielle markedsdeltagere er bl.a. investeringsselskaber, der udbyder porteføljepleje, arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, udbydere af pensionsprodukter, forsikringsselskaber, der udbyder forsikringsbaserede investeringsprodukter, forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF), investeringsforvaltningsselskaber, samt kreditinstitutter, der udøver porteføljepleje. Se artikel 2, nr. 1, litra a-j, i SFDR for en udtømmende liste og definition af en finansiel markedsdeltager.
  • Finansielle rådgivere er bl.a. kreditinstitutter, der yder investeringsrådgivning, forsikringsselskaber, der yder investeringsrådgivning om forsikringsbaserede investeringsprodukter, samt FAIF’er og UCITS’er, der yder investeringsrådgivning. Se artikel 2, nr. 11, litra a-f, i SFDR for en udtømmende liste og definition af en finansiel rådgiver.

Anvendelsestidspunkter

Selve disclosureforordningen (level 1) har fundet anvendelse siden den 10. marts 2021.

Disclosureforordningen er suppleret af en delegeret forordning, der har fundet anvendelse siden den 1. januar 2023. Den delegerede forordning til SFDR præciserer oplysningernes indhold og metoderne for – og præsentationen af – de oplysninger, som finansielle markedsdeltagere og rådgivere skal levere. Den delegerede forordning indeholder rapporteringsskabeloner til de oplysninger, der skal gives i medfør af artikel 8 og 9 i SFDR, samt artikel 5 og 6 i taksonomiforordningen (TR). Den delegerede forordning indeholder også rapporteringsskabeloner til erklæringer om de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer (såkaldt ”PAI-erklæring”), som følger af artikel 4, stk. 1, litra a, eller artikel 4, stk. 3 eller 4, i SFDR. Finansielle markedsdeltagere, som vælger at tage hensyn til de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer, eller som har pligt til at gøre det, skal aflægge en PAI-erklæring senest den 30. juni hvert år.  

Samspillet mellem SFDR og TR

Disclosureforordningen skal ses i sammenhæng med taksonomiforordningen (TR), som fastsætter kriterier for, hvilke økonomiske aktiviteter der kan betragtes som miljømæssigt bæredygtige. Derudover indfører TR et par tilføjelser til SFDR hvad angår oplysninger om den andel af investeringer, der finansierer miljømæssigt bæredygtige økonomiske aktiviteter. Blandt de mest væsentlige er de supplerende oplysningskrav i artikel 5 og 6 i TR for bestemte typer af produkter, som er omfattet af artikel 8 og 9 i SFDR.

Oplysningskrav

Disclosureforordningen stiller krav om, at finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal offentliggøre oplysninger om deres bæredygtighedsrelaterede aktiviteter.

Som et generelt princip gælder, at de oplysninger, der gives i henhold til SFDR, skal være gratis og let tilgængelige, ikke-diskriminerende, fremtrædende, enkle, koncise, forståelige, rimelige, klare og ikke vildledende.

Finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal sørge for at ajourføre de oplysninger, som de offentliggør på deres hjemmeside i overensstemmelse med SFDR. De skal tydeligt angive både datoen for offentliggørelsen og eventuelle ajourføringer.

Derudover skal markedsføringskommunikationen stemme overens med de oplysninger, der er givet i henhold til disclosureforordningen.

Oplysningerne skal gives på henholdsvis virksomheds- og produktniveau. På virksomhedsniveau gælder kravene for finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere, der udbyder og/eller rådgiver om finansielle produkter. De skal give oplysninger om bæredygtighedsforhold før indgåelsen af en aftale (prækontraktuelt), på deres hjemmeside og/eller i periodiske rapporter. Det fremgår af hvert enkelt oplysningskrav, hvor oplysningerne skal gives.

produktniveau afhænger kravene af produktets bæredygtighedskarakteristika eller -mål. Artikel 6 i SFDR gælder for alle finansielle produkter under SFDR, uanset om de markedsføres som bæredygtige eller ej. For produkter med bæredygtige karakteristika eller bæredygtige investeringsmål gælder desuden kravene i artikel 8 eller 9 i SFDR.

Alle finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal være opmærksomme på de oplysningskrav, der følger af disclosureforordningen på virksomhedsniveau.

For det første skal virksomheder oplyse deres politikker for integration af bæredygtighedsrisici (artikel 3 i SFDR). Det betyder, at finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal beskrive, hvorvidt og i givet fald hvordan bæredygtighedsrisici indgår i deres investeringsbeslutningsprocesser og investerings- eller forsikringsrådgivning. Oplysningerne skal offentliggøres på deres hjemmesider.

For det andet skal virksomheder oplyse, hvordan bæredygtighedsrisici integreres i deres aflønningspolitikker (artikel 5 i SFDR). Det betyder, at finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal beskrive, hvorvidt og i givet fald hvordan deres aflønningspolitikker understøtter virksomhedens integration af bæredygtighedsrisici. Herunder skal de beskrive, hvordan disse risici indgår som et element i tildeling af variabel løn, såsom bonusordninger. Oplysningerne skal offentliggøres på deres hjemmesider.

For det tredje er der et krav om gennemsigtighed i forhold til, hvordan virksomheder tager hensyn til de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighed (artikel 4 i SFDR). Finansielle markedsdeltagere, der tager hensyn til de vigtigste negative indvirkninger af deres investeringsbeslutninger på bæredygtighedsfaktorer, skal bl.a. oplyse om virksomhedens:

  1. politikker for at identificere og prioritere de vigtigste negative bæredygtighedsindvirkninger og -indikatorer
  2. de vigtigste negative bæredygtighedsindvirkninger og eventuelle tiltag (igangsatte eller planlagte)
  3. politikker for aktivt ejerskab
  4. overholdelse af adfærdskodekser for ansvarlig forretningsskik og internationalt anerkendte standarder for due diligence og rapportering og, hvis relevant, deres grad af tilpasning til Parisaftalen.

Finansielle rådgivere, der vælger at tage hensyn til de vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer, skal oplyse, om hvorvidt og givet fald hvordan de tager hensyn til disse indvirkninger i deres investerings- eller forsikringsrådgivning. De skal ikke udarbejde en egentlig PAI-erklæring eller benytte en bestemt rapporteringsskabelon.

Artikel 4 i SFDR er baseret på et ”følg eller forklar”-princip. Finansielle markedsdeltagere, som på balancetidspunktet har over 500 ansatte i løbet af regnskabsåret, eller som er en modervirksomhed i en stor koncern, der på balancetidspunktet på koncernniveau har mere end 500 ansatte i løbet af regnskabsåret, skal dog følge oplysningskravene og kan ikke benytte ”forklar”-princippet.

Tabel over oplysningskrav på virksomhedsniveau

Disclosureforordningen stiller en række oplysningskrav til finansielle markedsdeltagere, der udbyder finansielle produkter, og til finansielle rådgivere, der rådgiver om finansielle produkter.

For det første skal der for alle finansielle produkter − også dem uden bæredygtige karakteristika eller bæredygtige investeringsmål (artikel 6 i SFDR) − oplyses om integration af bæredygtighedsrisici. Finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere, der udbyder og/eller rådgiver om et finansielt produkt, skal enten:

  • Oplyse om:
    • i) måden, hvorpå bæredygtighedsrisici integreres i deres investeringsbeslutninger og/eller investerings- eller forsikringsrådgivning, samt
    • ii) resultaterne af vurderingen af de sandsynlige indvirkninger af bæredygtighedsrisici på afkastet af de finansielle produkter, som de udbyder og/eller rådgiver om, eller
  • Give en klar og koncis redegørelse for årsagerne hertil, hvis de anser bæredygtighedsrisici for ikke at være relevante.

For det andet er der yderligere oplysningskrav for finansielle markedsdeltagere, der udbyder produkter, der blandt andre karakteristika fremmer miljømæssige eller sociale karakteristika, og forudsat at de virksomheder, der investeres i, følger god ledelsespraksis (artikel 8 i SFDR). Produkterne har typisk et højere bæredygtighedsrelateret ambitionsniveau end finansielle produkter, som udelukkende er omfattet af artikel 6 i SFDR. Samtidig har produkterne typisk et lavere bæredygtighedsrelateret ambitionsniveau end finansielle produkter, som er omfattet af artikel 9 i SFDR.

For det tredje gælder der yderligere oplysningskrav for finansielle markedsdeltagere, der udbyder produkter, der har bæredygtige investeringer som mål (artikel 9 i SFDR). Finansielle produkter omfattet af artikel 9 i SFDR må kun indeholde bæredygtige investeringer med undtagelse af investeringer til særlige formål, såsom risikoafdæknings- eller likviditetsmæssige formål. Oplysningskravene afhænger af, om det er et finansielt produkt:

  • med et indeks som referencebenchmark (artikel 9, stk. 1, i SFDR)
  • uden et indeks som referencebenchmark (artikel 9, stk. 2, i SFDR)
  • med et specifikt mål om reduktion af CO2-/drivhusgasemmissioner (artikel 9, stk. 3, i SFDR).

Derudover gælder der for alle finansielle produkter et krav vedrørende gennemsigtighed, hvordan der tages hensyn til negative bæredygtighedsindvirkninger (artikel 7 i SFDR). Finansielle markedsdeltagere skal for hvert finansielt produkt redegøre for, om investeringsbeslutningers vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer tages i betragtning eller ej.

Finansielle markedsdeltagere skal på deres hjemmeside offentliggøre en række oplysninger (artikel 10 i SFDR) for hvert af de finansielle produkter, der er omfattet af artikel 8 i SFDR og 9 i SFDR, herunder bl.a. hvilke metoder, der er anvendt til at vurdere, måle og overvåge de miljømæssige eller sociale karakteristika eller indvirkningen af de bæredygtige investeringer, der er udvalgt til det finansielle produkt. De oplysninger, som skal gives i overensstemmelse med de prækontraktuelle og periodiske skabeloner, der fremgår af den delegerede forordning til SFDR, skal offentliggøres på hjemmesiden. Finansielle markedsdeltagere skal bl.a. rapportere om det finansielle produkts samlede bæredygtighedsrelaterede indvirkning mindst årligt i periodiske rapporter (artikel 11 i SFDR).

Tabel over oplysningskrav på produktniveau

 

Hvad er bæredygtighedsrisici? 

Bæredygtighedsrisici er defineret som miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige begivenheder eller forhold, som kan have en (faktisk eller potentiel) væsentlig negativ indvirkning på en investerings værdi.

Begrebet har bl.a. betydning for oplysningskravene på virksomhedsniveau. Det gælder virksomhedernes politikker for integration af bæredygtighedsrisici (artikel 3 i SFDR) og politikker for aflønning vedrørende integration af bæredygtighedsrisici (artikel 5 i SFDR).

Begrebet har også betydning for oplysningskravene på produktniveau. Finansielle markedsdeltagere og finansielle rådgivere skal forklare, hvordan de integrerer bæredygtighedsrisici i deres investeringsbeslutninger eller investerings- eller forsikringsrådgivning, og hvordan disse risici påvirker afkastet af de finansielle produkter, de udbyder eller rådgiver om (artikel 6 i SFDR).

Hvad er en bæredygtig investering? 

En investering er bæredygtig, hvis den går til økonomiske aktiviteter, der opfylder følgende krav (artikel 2, nr. 17, i SFDR):

  1. Aktiviteten bidrager til enten miljømæssige mål (f.eks. reduktion af drivhusgasemissioner) eller sociale mål (f.eks. bekæmpelse af ulighed).
  2. Bidraget til det konkrete miljømæssige eller sociale mål måles.
  3. Investeringen gør ikke væsentlig skade på miljømæssige eller sociale mål.
  4. De virksomheder, der investeres i, overholder god ledelsespraksis, navnlig med hensyn til solide ledelsesstrukturer, arbejdstagerforhold, aflønning og overholdelse af skatteregler. 

En ”bæredygtig investering” kan måles på enten virksomhedsniveau eller aktivitetsniveau. Udbydere af produkter omfattet af artikel 9 i SFDR skal sikre, at alle de underliggende bæredygtige investeringer i produktet lever op til denne definition (med undtagelse af investeringer til likviditetsstyring og afdækning). Udbydere af produkter omfattet af artikel 8 i SFDR skal sikre, at den del af produktet, der har bæredygtige investeringer som mål, lever op til denne definition.

Finansielle markedsdeltagere skal offentliggøre deres metode for, hvordan de sikrer at overholde kravene i artikel 2, nr. 17 i SFDR. 

Vejledning, notater og undersøgelser fra Finanstilsynet

Titel

Link

Forordning (level 1)  
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2088 af 27. november 2019 om bæredygtighedsrelaterede oplysninger i sektoren for finansielle tjenesteydelser Disclosureforordningen, "SFDR" (konsolideret version, 9. januar 2024)
Reguleringsmæssige tekniske standarder (level 2)  
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1288 af 6. april 2022 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2088, for så vidt angår reguleringsmæssige tekniske standarder, der præciserer indholdet og præsentationen af oplysninger vedrørende princippet om ikke at gøre væsentlig skade, der præciserer indholdet, metoderne og præsentationen af oplysninger vedrørende bæredygtighedsindikatorer og negative bæredygtighedsindvirkninger, og som præciserer indholdet og præsentationen af oplysningerne om fremme af miljømæssige eller sociale karakteristika og bæredygtige investeringsmål i dokumenter forud for aftaleindgåelse, på websteder og i periodiske rapporter.

Den delegerede forordning til SFDR (konsolideret version, 20. februar 2023)

Dato for offentliggørelse

Titel

Link til dokument

EU-Kommissionen og ESA’erne

 

 
25. juli 2024

Consolidated questions and answers (Q&A) on the SFDR (Regulation (EU) 2019/2088) and the SFDR Delegated Regulation (Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288)

 ESA'ernes Q&A til disclosureforordningen (konsolideret version) 
14. maj 2024 Final Report: Guidelines on funds’ names using ESG or sustainability-related terms ESMA’s retningslinjer om navngivning af fonde i forhold til brugen af ESG eller bæredygtighedsrelaterede termer
12. januar 2024 Consolidated questions and answers (Q&A) on the SFDR (Regulation (EU) 2019/2088) and the SFDR Delegated Regulation (Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288)  EU-Kommissionens og ESA'ernes Q&As til disclosureforordningen (konsolideret version)
22. november 2023 Concept of estimates across the EU Sustainable Finance framework  ESMA’s notat om "estimater" i rammeværket for bæredygtig finansiering 
22. november 2023 Concepts of sustainable investments and environmentally sustainable activities in the EU Sustainable Finance framework  ESMA’s notat om "bæredygtige investeringer" og "miljømæssige bæredygtige aktiviteter" i rammeværket for bæredygtig finansiering 
22. november 2023 Do No Significant Harm’ definitions and criteria across the EU Sustainable Finance framework   ESMA’s notat om "princippet om ikke at gøre væsentlig skade" i rammeværket for bæredygtig finansiering
17. november 2022 Questions and answers (Q&A) on the SFDR Delegated Regulation (Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288)  ESA'ernes Q&A til den delegerede retsakt
2. juni 2022  Clarifications on the ESAs’ draft RTS under SFDR  ESA'ernes vejledende udtalelse vedrørende den delegerede retsakt til SFDR
31. maj 2022  

Supervisory briefing:

Sustainability risks and disclosures in the area of investment management
 ESMA's "supervisory briefing" om bæredygtighedsrisici og bæredygtighedsoplysninger

Dato for offentliggørelse

Titel

Link til dokument

1. maj 2024 Temainspektion om bæredygtighedsoplysninger- og risici på investeringsforvaltningsområdet (en del af ESMA’s Common Supervisory Action) Investeringsforvaltere skal være bedre til at inddrage og oplyse om bæredygtighedsforhold
31.oktober 2023 Notat om omstillingsfinansiering i den finansielle regulering Notat om omstillingsfinansiering i den finansielle regulering
30. august 2023 Notat om periodisk rapportering om bæredygtighed for finansielle produkter (SFDR art. 11) Notat om periodisk rapportering om bæredygtighed for finansielle produkter (SFDR art. 11)
12. maj 2023 Temaundersøgelse om artikel 9 i disclosureforordningen (SFDR)

God praksis rapport på baggrund af temaundersøgelse om bæredygtighedsoplysninger for fonde, der har bæredygtige investeringer som mål

Bilag: Eksempler på god og utilstrækkelig praksis ift. overholdelse af oplysningskravene i SFDR, TR og KIID-forordningen

23. november 2022 Temaundersøgelse om artikel 5 i disclosureforordningen (SFDR)

God praksis rapport på baggrund af temaundersøgelse om bæredygtighedsrelaterede oplysninger i aflønningspolitikker

English version

29. april 2022 Berigtigelse til den danske oversættelse af disclosureforordningen

OBS: Berigtigelse til den danske oversættelse af disclosureforordningen

10. december 2021 Temaundersøgelser om artikel 3 i disclosureforordningen

God praksis rapport om temaundersøgelser om bæredygtighedsrisici (SFDR art. 3)

English version

December 2019 (opdateret i marts 2021) Klimaforandringer og bæredygtig finansiering i den finansielle sektor

Notat om klimaforandringer og bæredygtig finansiering i den finansielle sektor

English version

2019

Forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser - Opfølgning på julebrev fra 2019 - Finansielle risici som følge af klimaforandringer

Opfølgningsrapport på julebrev fra 2019 - Finansielle risici som følge af klimaforandringer
Senest opdateret 20-11-2024