Prospekter

Her finder du information om, hvornår prospektforordningen finder anvendelse.

Formålet med prospektforordningen er at øge investorbeskyttelsen, forenkle reglerne, gøre det lettere at rejse kapital og strømline procedurerne ved prospektgodkendelser. Med prospektforordningen er der kommet et udvidet anvendelsesområde for undtagelser til prospektpligten, både for så vidt angår pligten til at offentliggøre et prospekt forud for optagelse til handel og ved udbud over 8 mio. euro. Her kan du læse mere om, hvornår der er prospektpligt og hvornår undtagelserne finder anvendelse. 

Prospektgrænse

den nye prospektforordning er udbud af værdipapirer omfattet af prospektpligten allerede fra 1 mio. euro. Dog giver forordningen mulighed for, at hvert medlemsland kan hæve prospektgrænsen op til 8 mio. euro. I Danmark har vi hævet prospektgrænsen til 8 mio. euro, og vi har ingen nationale regler til at regulere udbud under 8 mio. euro. Det betyder, at prospektpligten først indtræder ved udbud over 8 mio. euro. Det er vigtigt at være opmærksom på forskellige nationale regler, da andre medlemslande kan have fastsat nationale regler for udbud under  8 mio. euro.

Eksempel

Edansk selskab ønsker at foretage et udbud på 5 mio. euro i Sverige. Da udbuddet er under 8 mio. euro, er der som udgangspunkt ikke prospektpligt i Danmark. I Sverige er der imidlertid en national regel, hvorefter der skal udarbejdes prospekt ved udbud over 2,5 mio. euro. Der er derfor prospektpligt i Sverige. Da der er tale om et dansk selskab, er Danmark hjemland, og Finanstilsynet er derfor kompetent myndighed. Derfor er der prospektpligt efter forordningens art. 4, stk. 2, nr. 1. Finanstilsynet skal behandle prospektet, og ved godkendelse skal der udstedes godkendelsescertifikat til Sverige.  

Optagelse af nye aktier uden et prospekt

Som udgangspunkt skal der udarbejdes et prospekt, hvis værdipapirer skal optages til handel, uagtet udbuddets størrelse. Fra den 20. juli 2017 har to undtagelser til prospektpligten fået et bredere anvendelsesområde. Man kan være fritaget fra at skulle offentliggøre et godkendt prospekt ved optagelse til handel på et reguleret marked, hvis to betingelser er opfyldt. For det første skal der være tale om værdipapirer, som er fungible (af ensartet beskaffenhed) med værdipapirer, der allerede er optaget til handel på det samme regulerede marked. For det andet, må de over en periode på 12 måneder ikke udgøre mere end 20 pct. af antallet af værdipapirer, der allerede er optaget til handel på et reguleret marked, jf. art. 1(5)(a). Derudover er grænsen også ændret til 20 pct. for så vidt angår optagelse af aktier, der er resultatet af en konvertering, jf. art. 1(5)(b).

Eksempel

En udsteder har den 1. august 2019 optaget 100 stk. aktier til handel.

Udsteder ønsker at udstede 10 stk. nye aktier. Der er ikke prospektpligt, da der kun er tale om optagelse af 10 pct. nye aktier.

Den 1. oktober 2019 ønsker udsteder at optage 4 stk. nye aktier, som er medarbejderaktier. Der er ikke prospektpligt jf. forordningens art. 1, stk. 4, litra i, hvoraf det fremgår, at udbud af aktier til eksempelvis medarbejdere er undtaget fra prospektpligten, såfremt der gøres et dokument tilgængeligt, hvoraf der skal fremgå visse oplysninger om værdipapirerne, udbuddet og årsagen til udbuddet.

Den 1. marts 2020 ønsker udstederen at optage 8 stk. nye aktier.

Udstederen har pr. 1. marts 2020 i alt 114 aktier optaget til handel. I alt er der siden 1. august 2019 søgt om optagelse af 22 nye aktier, men de 4 medarbejderaktier tæller ikke med i opgørelsen jf. art. 1, stk. 4, litra i. Det betyder, at der siden 1. august 2019 alene er 18 aktier, der skal tælle med i beregningen af 20 % grænsen. 18 aktier ud af 114  udgør 16 pct. Derfor er der ikke prospektpligt ved udbuddet af 8 nye aktier.

Den 1. oktober 2020 ønsker udstederen at udbyde 24 nye aktier. Da der er gået 14 måneder fra 1. august 2019 og indtil dette udbud, falder udbuddet den 1. august 2019 udenfor beregningen, da man alene beregner de 20 pct. over en periode på løbende 12 måneder. De 10 aktier fra udbuddet den 1. august 2019 er derfor ikke en del af de nye aktier, men de er en del af det totale aktier, som udstederen har optaget til handel. Udstederen har den 1. oktober 2020 i alt optaget 122 aktier til handel. 24 nye aktier plus de 8 aktier fra udbuddet den 1. marts 2020 udgør 26 pct. af 122, og prospektpligten indtræder derfor.

Undtagelse fra prospektpligten ved visse transaktioner

Med prospektforordningen bliver undtagelserne i forbindelse med visse transaktioner ændret. De transaktioner, der er tale om, er overtagelsessituationer, fusioner og spaltninger. Med de gamle regler skulle der tilvejebringes et dokument, der indeholdt oplysninger svarende til et prospekts, hvis undtagelsen skulle finde anvendelse.

Med prospektforordningen ændres denne ordlyd. Forpligtelsen til at offentliggøre et prospekt gælder ikke for værdipapirer, der udbydes, tildeles eller skal tildeles i forbindelse med en overtagelsessituation, fusion eller spaltning, såfremt der gøres et dokument indeholdende oplysninger om transaktionen og dens konsekvenser for udstederen tilgængeligt for offentligheden, jf. art. 1, stk. 4, litra f og 1, stk. 4, litra g samt art. 1, stk. 5, litra e og 1, stk. 5, litra f.

I henhold til de gamle regler skulle der udarbejdes et dokument svarende til et prospekt. I henhold til prospektforordningen skal der udarbejdes et dokument, der indeholder oplysninger om transaktionen og dens konsekvenser for udstederen. Det betyder, at kravene til det dokument, der skal gøres tilgængeligt, er lempede, og derudover er det præciseret, at dokumentet skal gøres tilgængeligt for offentligheden.

Oplysningskravene til dette dokument fremgår af den delegerede forordning 2021/528.

Her finder du information om reglerne og vilkårene for henvisning af godkendelseskompetencen fra Finanstilsynet til en anden kompetent myndighed indenfor EU.

Hvis værdipapirerne ikke skal optages til handel på et reguleret marked i Danmark eller udbydes til danske investorer, kan udsteder anmode Finanstilsynet om at henvise kompetencen til at godkende prospektet til den kompetente myndighed i en anden medlemsstat, forudsat at den modtagende kompetente myndighed er indforstået hermed. 

Henvisningen sker ved, at udsteder sender en anmodning til Finanstilsynet sammen med behørig dokumentation om selskabet og, hvor det er relevant, den påtænkte udstedelse. Finanstilsynet vurderer derefter den indkomne anmodning og træffer en beslutning på baggrund deraf. Når Finanstilsynet har godkendt anmodningen, sender Finanstilsynet beslutningen om henvisning af godkendelseskompetencen sammen med dokumentationen til den kompetente myndighed, som udsteder har anmodet om henvisning til. Finanstilsynet underretter udsteder om beslutningen senest tre arbejdsdage efter, Finanstilsynet har truffet beslutningen.

Udsteder skal anvende Finanstilsynets standardformular for anmodning om henvisning af godkendelseskompetence.

Standard form for request for transfer of approval.

Standardformularen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Oplysninger om udsteder
  • Navn og adresse på den kompetente myndighed som godkendelseskompetencen ønskes henvist til
  • Baggrund for anmodningen
  • Typen af værdipapir
  • Ved udbud til offentligheden:
    • Oplysninger om, hvilke investorer udbuddet henvender sig til, herunder om udbuddet henvender sig til danske investorer
    • Udbuddets størrelse, herunder antal værdipapirer og udbudskurs
    • Hvis der udstedes værdipapirer, der ikke er kapitalandele: oplysninger om nominel værdi og minimumsstørrelse per investering

Behørig dokumentation

Udover standardformularen skal den, der indsender anmodningen, sende en kort beskrivelse af virksomheden og dens drift. Beskrivelsen vil sammen med eventuelt anden indsendt dokumentation, blive oversendt til den modtagende kompetente myndighed.

Notatet indeholder praktisk information og gode råd. Det er værd at tænke over informationerne i notatet, allerede inden man overvejer at lave et udbud af værdipapirer til offentligheden eller søge om optagelse til handel på et reguleret marked. Derudover beskrives den praktiske fremgangsmåde, som Finanstilsynet anvender i behandlingen af prospekter.

Praktisk information om godkendelsesprocessen for prospekter

Practical information about the approval process for prospectuses

I henhold til art. 21, stk. 5, i prospektforordningen offentliggør Finanstilsynet løbende de prospekter, som er godkendt inden for de seneste 12 måneder. Godkendte prospekter bliver offentliggjort via Finanstilsynets database for selskabsmeddelelser, OAM.

Se godkendte prospekter.

Vælg ”Søg indberetning” og filtrer søgningen på prospekter under ”Rediger”.

I Danmark er der pligt til at offentliggøre et godkendt prospekt ved optagelse til handel på et reguleret marked og ved offentlige udbud af værdipapirer på over 8 mio. euro. Dette følger af prospektforordningen art. 3, stk. 2, litra b samt af lov om kapitalmarkeder § 10. Det er Finanstilsynet, som træffer beslutning om prospektets godkendelse, jf. art. 20, stk. 1.

Et prospekt og eventuelle tillæg, som er godkendt i et selskabs hjemland (i dette tilfælde Danmark), er også gyldigt ved udbud af værdipapirer til offentligheden og optagelse til handel i andre medlemsstater (såkaldte værtslande). Det følger af forordningens art. 24, stk. 1. Værtsland er i forordningens art. 2, litra n, defineret som: ”den medlemsstat, hvor der foretages et udbud af værdipapirer til offentligheden eller ansøges om optagelse til handel på et reguleret marked, når denne er forskellig fra hjemlandet”. Det kan f.eks. være et dansk selskab, der ønsker at lave et udbud i Sverige.

Den kompetente myndighed i værtslandet foretager ikke behandling og godkendelse af prospekter, som er godkendt af den kompetente myndighed i hjemlandet. Det er imidlertid et krav for anvendelsen af art. 24, stk. 1, at ESMA og den kompetente myndighed i hvert værtsland modtager en meddelelse – et såkaldt godkendelsescertifikat – fra hjemlandet, der har godkendt prospektet. Godkendelsescertifikatet bekræfter, at prospektet (eller tillægget) er godkendt i hjemlandet i overensstemmelse med prospektreglerne.

Proceduren for godkendelsescertifikater findes i art. 25 og foregår ved, at Finanstilsynet (som kompetent myndighed i hjemlandet) på anmodning fra udsteder eller den person, der er ansvarlig for prospektets udarbejdelse, udformer et godkendelsescertifikat. Finanstilsynet stiller godkendelsescertifikatet til rådighed for den kompetente myndighed i værtslandet via ESMAs indberetningssystem PRIII samt udstederen eller den person, der er ansvarlig for prospektets udarbejdelse. Samme procedure følges for eventuelle tillæg.

Krav til anmodningen

Den kompetente myndighed i værtslandet kan stille krav om oversættelse af prospektet eller af resuméet.

Sprogkrav fremgår af følgende dokument: Languages accepted for scrutiny of the Prospectus and translation requirements for Summaries (europa.eu)

Det påhviler desuden udsteder eller den person, der er ansvarlig for prospektets/tillæggets udarbejdelse at sende dokumenterne i elektronisk form til Finanstilsynet.

Følgende oplysninger skal fremsendes til Finanstilsynet, når Finanstilsynet skal udstede et godkendelsescertifikat:

  • Navn på den kompetente myndighed i værtslandet, som prospektet/tillægget skal passportes til
  • Navn på udsteder
  • Udsteder LEI
  • Udsteder adresse
  • Type af værdipapirer
  • Henvisning til anvendte bilag
  • Navn på evt. garantistiller
  • Evt. udeladelser i prospektet
  • Dato for godkendelse af prospekt/tillæg

Oplysningerne skal sendes i en e-mail til: prospekter@ftnet.dk

Hjemlandets kompetente myndighed offentliggør samtlige godkendte prospekter. For at se hvilke godkendelsescertifikater Finanstilsynet har modtaget, henvises til ESMAs register. Her kan sorteres efter Danmark som ”Host Member State” og vælges ”Passported”, og trækkes en liste over godkendelsescertifikaterne fra den valgte periode.

En udsteder, der løbende eller gentagne gange udsteder værdipapirer, der ikke er kapitalandele, kan vælge at udarbejde et basisprospekt. I forbindelse med at der udarbejdes et basisprospekt, skal de endelige vilkår enten udarbejdes i et selvstændigt dokument eller indeholdes i basisprospektet. Reglerne om basisprospekter og endelige vilkår fremgår af prospektforordningens artikel 8.

Indgivelse af endelige vilkår til Finanstilsynet

Hvis de endelige vilkår hverken er inkluderet i basisprospektet eller i et tillæg hertil, skal udsteder, udover at offentliggøre dem i overensstemmelse med prospektforordningens artikel 21, indgive de endelige vilkår til Finanstilsynet. Dette skal ske så hurtigt som praktisk muligt efter udbuddet af værdipapirerne til offentligheden og om muligt inden påbegyndelsen af udbuddet eller optagelsen til handel på et reguleret marked

Udstederen indgiver endelige vilkår til Finanstilsynet ved at indberette dem i Finanstilsynets indberetningssystem OAM.

OAM kan findes her.

Derudover skal udsteder indsende de endelige vilkår til Finanstilsynets postkasse for endelige vilkår FinalTermsFinanstilsynet@ftnet.dk og angive i mailen, hvad CFI og FISN er for de pågældende finansielle instrumenter. Det er VP Securities A/S, der tildeler CFI og FISN for finansielle instrumenter, der oprettes med en ISIN-kode, der begynder med ”DK”. Finanstilsynet skal bruge oplysningerne for at kunne indberette de endelige vilkår til ESMA (European Securities and Markets Authority).

Når udsteder indberetter de endelige vilkår i Finanstilsynets OAM, skal de endelige vilkår knyttes til det relevante godkendte basisprospekt. For at udsteder kan knytte de endelige vilkår til det godkendte basisprospekt, skal udsteder kende meddelelses-ID på det godkendte basisprospekt i OAM, inden indberetningen foretages. Meddelelses-ID’et findes ved at søge basisprospektet frem i OAM. 

Finanstilsynet sørger for, at godkendte prospekter og tillæg indberettes i OAM hurtigst muligt, efter at prospektet eller tillægget er offentliggjort af udsteder. Endelige vilkår kan kun knyttes til basisprospekter, der er indberettet i OAM af Finanstilsynet. Udsteder skal være opmærksom på, at hvis udsteder selv har indberettet et prospekt i OAM, før denne mulighed blev fjernet i januar 2023, kan de endelige vilkår ikke knyttes til dette prospekt. Udsteder skal i stedet finde prospektet indberettet af Finanstilsynet.

Hjælp og vejledninger til brug af OAM kan findes her

Prospektforordningen indeholder en række regler om annoncering ved udbud af værdipapirer eller optagelse til handel på et reguleret marked. Reglerne skal bidrage til at sikre offentlighedens tillid og velfungerende finansielle markeder, og at investorerne behandles lige.

Det er afgørende for beskyttelsen af investorerne, herunder private investorer, at annoncering ved udbud af værdipapirer til offentligheden eller optagelse til handel på et reguleret marked er fair og korrekt og i overensstemmelse med prospektets indhold. Det følger af præambelbetragtning 64 til prospektforordningen.

Ved annoncering forstås henvendelser med følgende karakteristika, jf. prospektforordningens artikel 2, litra k): 

  • henvendelsen vedrører et specifikt udbud af værdipapirer til offentligheden eller optagelse til handel på et reguleret marked og
  • henvendelsen har specifikt til formål at fremme den potentielle tegning eller anskaffelse af værdipapirer.

Krav til annonceringen

Det skal fremgå af annonceringen, at et prospekt er eller vil blive offentliggjort, og det skal angives, hvor det er eller vil blive tilgængeligt for investorerne, jf. artikel 22, stk. 2, i prospektforordningen.

Det skal også tydeligt fremgå, at der er tale om annoncering, altså markedsføring, jf. artikel 22, stk. 3 i prospektforordningen. 

Udsteder skal være opmærksom på, at oplysningerne i annonceringen ikke må være unøjagtige eller misvisende. De skal stemme overens med oplysningerne i prospektet, hvis det allerede er offentliggjort, eller med de oplysninger, der skal være i prospektet, hvis det endnu ikke er offentliggjort, jf. artikel 22, stk. 3 i prospektforordningen.

Desuden skal udsteder være opmærksom på, at alle oplysninger om udbuddet af værdipapirer til offentligheden eller optagelse til handel på et reguleret marked, som udsteder giver mundtligt eller skriftligt, skal stemme overens med oplysningerne i prospektet. Det gælder også, selv om udsteder ikke giver oplysningerne i annonceringsøjemed, jf. artikel 22, stk. 4 i prospektforordningen.

Hvis en udsteder mundtligt eller skriftligt giver væsentlige oplysninger til en eller flere udvalgte investorer, skal oplysningerne, alt efter hvad der er relevant, enten:

a) fremlægges for alle andre investorer, som udbuddet er rettet til, i de tilfælde, hvor der ikke kræves offentliggjort et prospekt i henhold til artikel 1, stk. 4 eller 5 i prospektforordningen, eller
b) medtages i prospektet eller et tillæg til prospektet, i de tilfælde, hvor et prospekt skal offentliggøres.

Det fremgår af artikel 22, stk. 5, i prospektforordningen.

Investorerne skal behandles lige

Annoncering er et vigtigt værktøj for det udstedende selskab. Den skal sikre, at der er tilstrækkelig interesse for selskabet til, at det f.eks. kan gennemføre en børsnotering (initial public offering en såkaldt IPO). Det er dog essentielt, at alle investorer behandles lige og har adgang til de samme oplysninger. Det er især relevant i forbindelse med en børsnotering, hvor der forud for noteringen afholdes investormøder. Investorerne skal her have den samme information som den, der vil fremgå af prospektet, så alle potentielle investorer har adgang til samme information. 

Yderligere information

Du kan læse reglerne om annoncering i prospektforordningens artikel 22. Reglerne er yderligere præciseret i artikel 13-17 i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/979 af 14. marts 2019.