Prospektgrænse
I prospektforordningen gælder der ingen nedre tærskel for, hvornår udbud af værdipapirer omfattet af prospektpligten. Dog giver forordningen mulighed for, at hvert medlemsland kan hæve prospektgrænsen op til 8 mio. euro. I Danmark har vi hævet prospektgrænsen til 8 mio. euro beregnet over en periode på 12 måneder. Vi har ingen nationale regler til at regulere udbud under 8 mio. euro. Det betyder, at prospektpligten først indtræder ved udbud over 8 mio. euro. Det er vigtigt at være opmærksom på forskellige nationale regler, da andre medlemslande kan have fastsat nationale regler for udbud under 8 mio. euro.
Eksempel
Et dansk selskab ønsker at foretage et udbud på 5 mio. euro i Sverige. Da udbuddet er under 8 mio. euro, er der som udgangspunkt ikke prospektpligt i Danmark. I Sverige er der imidlertid en national regel, hvorefter der skal udarbejdes prospekt ved udbud over 2,5 mio. euro. Der er derfor prospektpligt i Sverige. Da der er tale om et dansk selskab, er Danmark hjemland, og Finanstilsynet er derfor kompetent myndighed. Derfor er der prospektpligt efter forordningens art. 3, stk. 2, nr. 1. Finanstilsynet skal behandle prospektet, og ved godkendelse skal der udstedes godkendelsescertifikat til Sverige.
Optagelse af nye aktier uden et prospekt
Som udgangspunkt skal der udarbejdes et prospekt, hvis værdipapirer skal optages til handel på et reguleret marked, uanset hvor mange værdipapirer, der er tale om. Der gælder dog en række undtagelser hertil, som du kan læse mere om nedenfor.
Nye undtagelser til prospektpligten ved optagelse til handel
Der er med Listing Act indført nye undtagelser for prospektpligten ved udbud af værdipapirer til offentligheden, som gælder fra den 4. december 2024. Det betyder, at man kan være fritaget fra at skulle offentliggøre et godkendt prospekt ved optagelse til handel på et reguleret marked, hvis betingelserne i en af undtagelserne i prospektforordningens artikel 1, stk. 5, er opfyldt.
Udvidelse af eksisterende undtagelser
Med Listing Act har to undtagelser til prospektpligten fået et bredere anvendelsesområde, hvor den tidligere 20 pct.-grænse er blevet hævet til 30 pct. For at denne undtagelse finder anvendelse, skal der for det første være tale om værdipapirer, som er fungible (af ensartet beskaffenhed) med værdipapirer, der allerede er optaget til handel på det samme regulerede marked. For det andet, må de over en periode på 12 måneder ikke udgøre mere end 30 pct. af antallet af værdipapirer, der allerede er optaget til handel på et reguleret marked, jf. art. 1(5)(a). Derudover er grænsen også ændret til 30 pct. for så vidt angår optagelse af aktier, der er resultatet af en konvertering, jf. art. 1(5)(b).
Eksempel
En udsteder har den 1. august 2025 optaget 100 aktier til handel.
Udstederen ønsker at optage 10 nye aktier til handel. Der er ikke prospektpligt, da der kun er tale om optagelse af 10 pct. nye aktier.
Den 1. oktober 2025 ønsker udstederen at optage 4 nye aktier, som er medarbejderaktier, til handel. Der er ikke prospektpligt jf. forordningens art. 1, stk. 5, litra h, hvoraf det fremgår, at optagelse af aktier til handel til eksempelvis medarbejdere er undtaget fra prospektpligten, såfremt der gøres et dokument tilgængeligt, hvoraf der skal fremgå visse oplysninger om værdipapirerne og tildelingen.
Den 1. marts 2026 ønsker udstederen at optage 18 nye aktier til handel.
Udstederen har pr. 1. marts 2026 i alt 114 aktier optaget til handel. I alt er der siden 1. august 2025 søgt om optagelse af 32 nye aktier, men de 4 medarbejderaktier tæller ikke med i opgørelsen, jf. art. 1, stk. 5, litra h. Det betyder, at der siden 1. august 2025 alene er 28 nye aktier, der skal tælle med i beregningen af 30 % grænsen. 28 aktier ud af 114 udgør 25 pct. Derfor er der ikke prospektpligt ved optagelsen til handel af 18 nye aktier.
Den 1. oktober 2026 ønsker udstederen at optage 34 nye aktier til handel. Da der er gået 14 måneder fra 1. august 2025, falder optagelsen til handel den 1. august 2025 udenfor beregningen, da man alene beregner de 30 pct. over en periode på løbende 12 måneder. De 10 aktier fra optagelsen til handel den 1. august 2025 er derfor ikke en del af de nye aktier, men de er en del af det totale aktier, som udstederen har optaget til handel. Udstederen har den 1. oktober 2026 i alt optaget 132 aktier til handel. 34 nye aktier plus de 18 aktier fra udbuddet den 1. marts 2026 udgør 39 pct. af 132, og prospektpligten indtræder derfor.
Eksemplet stammer fra ESMAs Q&A til prospektforordningen.
Undtagelse fra prospektpligten ved visse transaktioner
I prospektforordningen gælder der undtagelser fra prospektpligten ved visse transaktioner. Forpligtelsen til at offentliggøre et prospekt gælder ikke for værdipapirer, der udbydes, tildeles eller skal tildeles i forbindelse med en overtagelsessituation, fusion eller spaltning, såfremt der gøres et dokument indeholdende oplysninger om transaktionen og dens konsekvenser for udstederen tilgængeligt for offentligheden, jf. art. 1, stk. 4, litra f, og stk. 4, litra g, samt art. 1, stk. 5, litra e og 1, stk. 5, litra f.
I henhold til prospektforordningen skal der udarbejdes et dokument, der indeholder oplysninger om transaktionen og dens konsekvenser for udstederen.
Oplysningskravene til dette dokument, kaldet et fritagelsesdokument, fremgår af den delegerede forordning 2021/528.
Se flere eksempler på undtagelse og andre spørgsmål og svar