Hvad kan Finanstilsynet gøre for forbrugeren?

Finanstilsynet kan ikke afgøre din konkrete forbrugerklage, men hører gerne om din oplevelse som kunde.

I Finanstilsynet holder vi øje med de finansielle virksomhedsområder – f.eks. banker, forsikringer, pension, realkredit, investeringer og kreditservicevirksomhed. Finanstilsynet sikrer, at virksomhederne overholder de regler, som beskytter kundernes rettigheder og vilkår, som ofte er rettet mod forbrugere. 

Finanstilsynet kan ikke afgøre din konkrete tvist, men hører gerne om din oplevelse som kunde.

Finanstilsynets procedure for klagebehandling

Hvis du ønsker at gøre Finanstilsynet opmærksom på en problemstilling, kan du indsende en klage til Finanstilsynet. Klagen vil indgå i vores risikobaserede tilsyn med de finansielle virksomheder mv.

Du kan sende klagen til finanstilsynet@ftnet.dk eller ved at benytte anden digital post, jf. Vejledning til at kommunikere fortroligt med Finanstilsynet via digital post.

Vi behandler klagen hurtigst muligt, og typisk inden for 30 dage. Du vil modtage et skriftligt svar på din klage, men som nævnt ovenfor kan Finanstilsynet ikke afgøre din konkrete tvist med virksomheden.  

Hvis du ønsker en afgørelse af en konkret tvist, skal du sende din klage til et ankenævn eller indlede en sag for domstolene.

Her kan du klage

Finanstilsynets tilsyn er risikobaseret. Det betyder, at vi løbende vurderer, hvilke af de problemstillinger, vi modtager oplysning om, vi bør tage op.

En behandling af en problemstilling kan enten tage udgangspunkt i selvstændige undersøgelser af det enkelte selskab eller indgå som led i større undersøgelsessager med flere selskaber involveret. Hvis en finansiel virksomhed har en adfærd, der er i strid med forbrugerreglerne, kan Finanstilsynet give virksomheden et generelt påbud om at overholde reglerne.

Henvendelser fra kunder har stor værdi for os, da de hjælper os til at vurdere, hvilke problemstillinger, vi skal beskæftige os med i fremtiden. Henvendelser indgår derfor i vores prioriteringsarbejde og i tilsynsarbejde den pågældende virksomhed.

Har du stadig spørgsmål?

Hvis du stadig har spørgsmål, så kan du ringe til Finanstilsynets forbruger-hotline:

Tlf.: 33 55 82 82
Åbningstid: 12.00 - 14.00 (tirsdag, torsdag og fredag)

BEMÆRKVi kan oplyse og vejlede dig om generelle finansielle regler på forbrugerområdet, men vi foretager ikke privat rådgivning.

Du har også mulighed for at henvende dig skriftligt ved at skrive til vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk. Hvis du kontakter os via e-mail, bedes du beskrive dit problem og eventuelt vedhæfte skriftlig dokumentation, f.eks. korrespondance med virksomheden. Se også vejledning til at kommunikere fortroligt med Finanstilsynet via digital post.

Hvis du ønsker at indberette en virksomhed anonymt, har du mulighed for at gøre det via formularen til Finanstilsynets whistleblower-postkasse

Senest opdateret 07-05-2025