Pengeinstitutter kan anvende deres tilladelse til at udbyde aktivbaserede tokens til offentligheden eller anmode om optagelse til handel heraf i Unionen, hvis kravene i artikel 17 i MiCA er opfyldt, jf. § 332 a, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Et pengeinstitut kan udstede og sælge en aktivbaseret token eller få den optaget til handel på en børs, hvis pengeinstituttet opfylder visse krav:
- Godkendelse af hvidbog om kryptoaktiver:
- Pengeinstituttet skal udarbejde en hvidbog om deres aktivbaserede token. Denne hvidbog skal sendes til godkendelse hos Finanstilsynet, når pengeinstituttet har hjemme i Danmark
- Finanstilsynet skal godkende hvidbogen, før tokenen kan udbydes eller handles.
- Mindst 90 arbejdsdage før udstedelse af den aktivbaserede token skal pengeinstituttet give Finanstilsynet følgende oplysninger:
- En driftsplan, der viser, hvordan de vil drive deres forretning.
- En juridisk vurdering, der bekræfter, at tokenen ikke er en anden form for kryptoaktiv eller en e-pengetoken
- En detaljeret beskrivelse af deres ledelsesstruktur, politikker, procedurer og hvordan de vil håndtere forskellige risici.
- En beskrivelse af deres beredskabsplaner og datahåndteringssystemer for at sikre dataenes sikkerhed og integritet.
Hvis pengeinstituttet tidligere har givet Finanstilsynet dele af disse oplysninger om en anden token, behøver de ikke at sende dem igen, hvis oplysningerne er identiske, så længe pengeinstituttet udtrykkeligt kan bekræfte, at oplysningerne stadig er gældende.
Når Finanstilsynet har modtaget oplysningerne, har Finanstilsynet 20 arbejdsdage til at vurdere dem. Hvis oplysningerne er ufuldstændige, vil Finanstilsynet informere pengeinstituttet og bede pengeinstituttet indsende de manglende oplysninger.
Pengeinstituttet må ikke udbyde den aktivbaserede token, så længe de indsendte oplysninger er ufuldstændige.