Sagsfremstilling
Spar Nord Bank A/S havde den 8. december 2014 offentliggjort et tilbudsdokument til aktionærerne i A/S Nørresundby. Tilbuddet løb til 15. januar 2015.
Nordjyske Bank A/S offentliggjorde den 18. december 2014 meddelelse om, at Nordjyske Bank A/S ville fremsætte et frivilligt offentligt konkurrerende overtagelsestilbud til A/S Nørresundby Banks aktionærer om køb af alle aktier i A/S Nørresundby Bank. Det fremgik af meddelelsen, at modydelsen for aktierne i A/S Nørresundby Bank var en kombination af kontanter og aktier i Nordjyske Bank A/S.
I en meddelelse af 19. december 2014 indkaldte Nordjyske Bank A/S aktionærerne til ekstraordinær generalforsamling til afholdelse den 13. januar 2015. Baggrunden for indkaldelsen var et forslag om ændring af Nordjyske Bank A/S’ vedtægter, således at bestyrelsen fik bemyndigelse til
• at forhøje bankens kapital med op til nominelt 66 mio. kr. med fortegningsret for de eksisterende aktionærer, og
• at forhøje bankens kapital med op til nominelt 46 mio. kr. uden fortegningsret for de eksisterende aktionærer.
Den 7. januar 2015 offentliggjorde Nordjyske Bank A/S meddelelse om, at banken samme dag sendte supplerende oplysninger til sine aktionærer om købstilbuddet på aktierne i A/S Nørresundby Bank og den foreslåede kapitaludvidelse. Det fremgår blandt andet heraf at:
”Aftalen er betinget af, at aktionærerne i Nordjyske Bank, efter indstilling fra en enig bestyrelse og et enigt repræsentantskab, vedtager forslaget om en kapitaludvidelse i Nordjyske Bank. Selve tilbuddet vil endvidere være betinget af en række forhold, herunder at mindst 90 % af aktionærerne i Nørresundby Bank accepterer købstilbuddet.”
Det fremgår af Nordjyske Bank A/S’ vedtægter, at en vedtægtsændring kan vedtages under følgende forudsætninger:
”§ 11. Forslag om ændringer i vedtægterne eller om bankens frivillige opløsning, herunder sammenslutning med andre pengeinstitutter, kan kun vedtages, når mindst 2/3 af aktiekapitalen er repræsenteret på generalforsamlingen med stemmeret, og forslaget vedtages med mindst 2/3 såvel af de afgivne stemmer som af den på generalforsamlingen repræsenterede stemmeberettigede aktiekapital. Blanke stemmer tæller ikke med som afgivne stemmer.
Hvis ikke mindst 2/3 af aktiekapitalen er repræsenteret på generalforsamlingen med stemmeret, men forslaget dog har opnået mindst 2/3 såvel af de afgivne stemmer, som af den på generalforsamlingen repræsenterede stemmeberettigede aktiekapital, og forslaget er stillet af enten repræsentantskabet eller bestyrelsen, kan forslaget vedtages på en ny generalforsamling med den nævnte kvalificerede majoritet uden hensyn til, hvor stor en del af aktiekapitalen, der er repræsenteret.
En sådan ny generalforsamling skal indkaldes efter reglerne i § 6 inden 14 dage efter den første generalforsamling.
Såfremt forslag til ændring af vedtægterne, dog ikke forslag om bankens frivillige opløsning, herunder sammenslutning med andre pengeinstitutter, er vedtaget enstemmigt af repræsentantskabet, kan det dog endeligt vedtages på en enkelt generalforsamling med et flertal på mindst 2/3 såvel af de afgivne stemmer som af den på generalforsamlingen repræsenterede stemmeberettigede aktiekapital, uden hensyn til det repræsenterede aktiebeløb.”
I medfør af vedtægternes § 11, sidste afsnit, vedtog Nordjyske Bank A/S’ generalforsamling den 13. januar 2015 de foreslåede vedtægtsændringer, hvorved Nordjyske Bank A/S’ bestyrelse fik bemyndigelse til at træffe beslutning om kapitalforhøjelser i banken.
Nordjyske Bank A/S’ tilbudsdokument rettet mod aktionærerne i A/S Nørresundby blev offentliggjort den 14. januar 2015. Det fremgår af tilbudsdokumentet, at tilbuddet er finansieret på følgende måde:
”Tilbudsgiver finansierer købsprisen i form af (i) likvide beholdninger, (ii) mellemfinansiering fra Jyske Bank (som beskrevet nedenfor under punkt 4.5.1), og (iii) udstedelsen af de Nye Nordjyske Bank Aktier (som beskrevet nedenfor under punkt 4.5.2).”
Punkt (ii) vedrørende mellemfinansiering fra Jyske Bank A/S vedrørte en midlertidig kreditfacilitet, som Jyske Bank A/S gav Nordjyske Bank A/S til brug for bankens betaling af den kontante del af købesummen.
For det tilfælde, at tilbuddet blev gennemført, havde Jyske Bank A/S samtidig stillet en garanti for en efterfølgende udstedelse af yderligere aktier i Nordjyske Bank A/S, der var planlagt foretaget med fortegningsret for de eksisterende aktionærer i Nordjyske Bank A/S.
Formålet med den efterfølgende udstedelse af aktier var at afvikle den af Jyske Bank A/S midlertidigt stillede kreditfacilitet. Jyske Bank A/S’ garanti havde således ingen forbindelse med udstedelsen af de i punkt (iii) nævnte aktier, der var en modydelse for aktierne i A/S Nørresundby Bank.
Jyske Bank A/S havde endvidere ikke garanteret at stille alternativ finansiering til rådighed for det tilfælde, at generalforsamlingen ikke vedtog den foreslåede vedtægtsændring, der muliggjorde betaling i aktier.
Finanstilsynet bad i forbindelse med godkendelsen af tilbudsdokumentet Nordjyske Bank A/S om at redegøre for, at alle rimelige foranstaltninger for finansiering af aktiedelen af modydelsen var truffet forud for meddelelse til markedet. Nordjyske Bank A/S oplyste i den forbindelse:
”I henhold til bekendtgørelsen § 4, stk. 1 er Nordjyske Bank forpligtet til hurtigst muligt, at offentliggøre beslutning om at fremsætte det frivillige tilbud. Denne beslutning blev truffet den 18. december 2014 og Nordjyske Bank offentliggjorde denne i overensstemmelse med bekendtgørelsen (samtidig med, at der blev indgået en aftale med Nørresundby Bank A/S om offentliggørelse).
I henhold til bekendtgørelsens § 8 gælder der vedrørende anden form for modydelse end kontanter, at "tilbudsgiver skal have truffet alle rimelige foranstaltninger til sikring af, at […] kan erlægges".
Nordjyske Bank har samtidig med offentliggørelsen sikret sig den kontante betaling - blandt andet ved aftalen med Jyske Bank A/S.
Derudover har Nordjyske Bank inden offentliggørelsen sikret sig, at et enstemmigt repræsentantskab har godkendt aftalen og forslaget til vedtægtsændring i Nordjyske Bank. Samtidig havde Nordjyske Bank sikret og forberedt sig på indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling i Nordjyske Bank til afholdelse den 13. januar 2015. Dette er offentliggjort som en del af grundlaget for Nordjyske Banks § 4 meddelelse af 18. december 2014.
Nordjyske Bank offentliggør et konkurrerende tilbud i medfør af bekendtgørelsens § 26 og med henblik på, at dette skal være et reelt konkurrerende tilbud skal dette offentliggøres inden udløbet af tilbudsperioden for det konkurrerende tilbud.
På grundlag af de foranstaltninger, som Nordjyske Bank har foretaget og med henvisning til de af banken offentliggjorte oplysninger har Nordjyske Bank konkret opfyldt forpligtelsen i § 8 til at have truffet alle rimelige foranstaltninger.”
Retligt grundlag
§ 8 i bekendtgørelse nr. 562 af 2. juni 2014 om overtagelsestilbud lyder således:
”Inden der gives meddelelse om et pligtmæssigt tilbud, jf. § 2, stk. 1, eller et frivilligt tilbud, jf. § 4, stk. 1, skal tilbudsgiver sikre sig, at vedkommende fuldt ud kan opfylde ethvert krav med hensyn til modydelse i form af kontanter. Tilbudsgiver skal tillige have truffet alle rimelige foranstaltninger til sikring af, at enhver anden form for modydelse kan erlægges.”
Følgende anføres i afsnit 7.1.11 i vejledning nr. 9687 af 15. september 2014 om § 31, stk. 1-3, 6 og 8, i lov om værdipapirhandel m.v. og bekendtgørelse om overtagelsestilbud:
”Hvis modydelsen er aktier, skal tilbudsgiver sikre sig, at aktierne er til rådighed for tilbudsgiver, førend betingelsen om alle rimelige foranstaltninger kan anses for opfyldt.
For pligtmæssige tilbud gælder, at hvis der helt eller delvist tilbydes aktier i tilbudsgiver eller et til tilbudsgiver knyttet selskab (eksempelvis et moderselskab) som vederlag, skal tilbudsgivers bestyrelse bekræfte, og hvis det er relevant dokumentere, at bestyrelsen enten besidder eller har bemyndigelse til at udstede de fornødne aktier.
Der er derimod ikke truffet alle rimelige foranstaltninger, hvis bestyrelsen ikke besidder eller har bemyndigelse til at udstede de fornødne aktier, medmindre anden finansiering (eksempelvis garantitilsagn) som alternativ er på plads.
For frivillige tilbud gælder som udgangspunkt de samme regler vedrørende alle rimelige foranstaltninger som for pligtmæssige tilbud. Det betyder, at tilbudsgiver i forbindelse med et frivilligt tilbud i visse tilfælde ikke behøver at opfylde de samme krav som for pligtmæssige tilbud, hvis det over for Finanstilsynet kan godtgøres, at alle rimelige foranstaltninger er truffet på anden vis.
Det vil være en konkret vurdering, om alle rimelige foranstaltninger er truffet.”
Bestemmelserne om konkurrerende tilbud følger af § 26 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud:
”Meddelelse om et konkurrerende tilbud skal offentliggøres før udløbet af tilbudsperioden for det eller de allerede foreliggende tilbud. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse finder tilsvarende anvendelse på konkurrerende tilbud.
Stk. 2. Tilbudsperioden for det oprindelige tilbud forlænges automatisk til udløbet af tilbudsperioden på det konkurrerende tilbud, medmindre tilbudsgiver for så vidt angår frivillige tilbud tilbagekalder tilbuddet. Den automatiske forlængelse af den oprindelige tilbudsperiode eller tilbagekaldelsen skal offentliggøres på den i § 20 foreskrevne måde.
Stk. 3. Når der fremsættes et konkurrerende tilbud i henhold til stk. 1, kan aktionærer, der har accepteret tilbuddet fra den oprindelige tilbudsgiver, i 3 hverdage efter det konkurrerende tilbudsdokuments offentliggørelse tilbagekalde deres accept.”
Høring
Sagens har været i høring hos Nordjyske Bank A/S. Plesner har på vegne af Nordjyske Bank A/S afgivet en redegørelse i forlængelse af høringen. Redegørelsen rejser en række temaer, der behandles nedenfor.
Nordjyske Bank A/S er uenig i Finanstilsynets fortolkning af § 8 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.
Nordjyske Bank A/S mener, at banken har handlet i overensstemmelse med gældende dansk ret. Det har ikke været hensigten ikke at efterkomme Finanstilsynets vejledning til reglerne om overtagelsestilbud men at følge gældende ret.
Hvis Finanstilsynets fortolkning lægges til grund, kan der ikke gennemføres aktieombytning, hvor tilbudsgiver har brug for generalforsamlingens godkendelse.
Nordjyske Bank A/S anfører tillige, at der ikke af § 8 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud kan udledes et krav om, at bestyrelsen i banken skal besidde eller have bemyndigelse til at udstede de aktier, der skulle ydes som vederlag i tilbuddet til aktionærerne i A/S Nørresundby Bank.
Nordjyske Bank A/S anfører desuden, at fordi repræsentantskabet i banken støttede vedtægtsændringen, der ville give bemyndigelse til udstedelse af aktier til brug for modydelsen, havde banken truffet alle rimelige foranstaltninger.
Nordjyske Bank A/S anfører også, at bestemmelsen om sikring af modydelsen har til formål at forhindre taktiske bud, der ikke reelt ønskes gennemført, jf. bemærkningerne til det tidligere gældende direktiv om overtagelsestilbud. Eftersom Nordjyske Bank A/S’ bud ikke var et taktisk bud, finder reglen ikke anvendelse.
Nordjyske Bank A/S anfører endvidere, at eftersom det fremgik af meddelelsen om tilbuddet, at finansieringen ikke var på plads, så blev markedet ikke forstyrret af meddelelsen herom. Banken anfører, at markedet afventede endelig finansiering.
Nordjyske Bank A/S anfører desuden, at Finanstilsynets vejledning umuliggjorde, at der ville kunne blive fremsat et konkurrerende bud inden udløbet af fristen af det igangværende bud.
Nordjyske Bank A/S anfører endelig, at britisk, svensk, fransk og tysk ret ikke indebærer et krav om at bemyndigelsen skal være på plads inden meddelelse om tilbuddet.
Nordjyske Bank A/S har ved brev af 11. august 2015 udtrykt ønske om, at nærværende sag behandles af Finanstilsynets bestyrelse. Dette ønske er imødekommet.
Finanstilsynets vurdering
Formålet med kravet i § 8 i bekendtgørelsen om overtagelsestilbud – om at en potentiel tilbudsgiver, inden meddelelse om et tilbud, skal have foretaget sikring af modydelsen og derfor have truffet alle rimelige foranstaltninger til sikring af, at aktier, der anvendes som modydelse, kan erlægges – er at beskytte det potentielle målselskab og markedet.
Målselskabet må ikke komme under unødig belejring, hvilket vil være tilfældet, hvis der offentliggøres en meddelelse om et købstilbud, der alligevel ikke bliver fremsat.
Hvis offentliggørelsen af en meddelelse om købstilbud ikke bliver fulgt op med fremsættelsen af tilbuddet, eller hvis der i meddelelsen indgår betingelser, der skaber usikkerhed om, hvorvidt tilbuddet kan fremsættes, eksempelvis som følge af manglende finansiering, kan der opstå usikkerhed i markedet.
Det kan være forstyrrende for markedet, og herunder eventuelt være egnet til at påvirke kursen på målselskabets aktier. Det bemærkes i den forbindelse, at kravet i § 8 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud er ufravigeligt. Det er derfor ikke muligt at tage forbehold for manglende finansiering i en sådan meddelelse. Det er ikke afgørende, om det konkret kan påvises, at markedet blev forstyrret i forbindelse med afgivelsen af meddelelse om det kommende tilbud.
Nordjyske Bank A/S var opmærksom på pligten til at træffe alle rimelige foranstaltninger, herunder indkaldte banken til generalforsamling dagen efter offentliggørelsen af meddelelse om tilbud, for at sikre den nødvendige finansiering, hvorfor der blev taget skridt i retning af at træffe alle rimelige foranstaltninger.
Det er Finanstilsynets vurdering, at Nordjyske Bank A/S ikke inden offentliggørelsen af meddelelse om tilbuddet om køb af alle aktier i A/S Nørresundby Bank havde truffet alle rimelige foranstaltninger til sikring af, at aktier i Nordjyske Bank A/S kunne erlægges som modydelse, på trods af de tiltag der var taget.
Finanstilsynet har lagt vægt på, at Nordjyske Bank A/S ikke den 18. december 2014 var i besiddelse af de aktier, der var nødvendige for at opfylde tilbuddet, at Nordjyske Bank A/S ikke havde bemyndigelse til udstedelse af aktierne, og at Nordjyske Bank A/S ikke har kunnet sandsynliggøre over for Finanstilsynet, at bemyndigelsen til udstedelsen af aktierne ville blive opnået.
Dette understøttes af Nordjyske Bank A/S’ meddelelse til bankens aktionærer af 7. januar 2015, hvoraf det fremgår, at det er nødvendigt for gennemførslen af tilbuddet, at Nordjyske Bank A/S’ aktionærer stemmer for vedtægtsændringen, der muliggør udstedelsen af de pågældende aktier.
Finanstilsynet bemærker, at Nordjyske Bank A/S tidsmæssigt kunne have nået at afholde en ekstraordinær generalforsamling i tidsrummet mellem 18. december 2014 – hvor det stod klart for bankens bestyrelse, at Nordjyske Bank A/S ville fremsætte et tilbud til aktionærerne i A/S Nørresundby Bank – og inden udløbet af Spar Nord Bank A/S’ tilbud den 15. januar 2015.
Hvis Nordjyske Bank A/S’ generalforsamling stemte for bemyndigelsen, ville Nordjyske Bank A/S kunne give meddelelse inden udløbet af det igangværende tilbud, som reglerne foreskriver. Endvidere ville Spar Nord Bank A/S’ tilbud automatisk blive forlænget, hvis der blev givet meddelelse om et konkurrerende tilbud, medmindre banken valgte at trække det oprindelige tilbud. Aktionærerne i A/S Nørresundby Bank ville dermed have mulighed for at sammenholde de to tilbud, inden der blev truffet beslutningen om, hvilket tilbud de skulle acceptere.
Finanstilsynet finder, at alle rimelige foranstaltninger kan være truffet, hvor bestyrelsen i en tilbudsgiver kan godtgøre over for Finanstilsynet, at bemyndigelsen til udstedelse af aktierne efter al sandsynlighed vil kunne opnås på en ekstraordinær generalforsamling. I det foreliggende tilfælde har tilbudsgiver ikke godtgjort dette. Tilbudsgiver var på trods af repræsentantskabets støtte ikke sikker på, at aktionærerne ville stemme for. Det fremgår også af det brev som bestyrelsen sendte til sine aktionærer den 7. januar 2015.
Finanstilsynet finder ikke, at reglerne forhindrer, at der kan gennemføres tilbud, hvor tilbudsgiver ønsker aktieombytning, der kræver generalforsamlingens bemyndigelse. Det vil bl.a. afhænge af aktionærsammensætningen, om et tilbud vil kunne gennemføres i den beskrevne situation.
Derudover vil en potentiel tilbudsgiver kunne indkalde til ekstraordinær generalforsamling med henblik på at opnå den nødvendige bemyndigelse, inden der gives meddelelse om tilbuddet. Finanstilsynet er opmærksomt på, at det kan påvirke de taktiske overvejelser i forbindelse med fremsættelse af et tilbud. I den konkrete sag var det imidlertid alment kendt, at Nordjyske Bank A/S overvejede, om der skulle fremsættes et konkurrerende bud i forlængelse af Spar Nord Bank A/S’ fremsættelse af tilbud.
Det bemærkes, at tilbudsreglerne åbner mulighed for konkurrerende tilbud. Af hensyn til målselskabets aktionærers mulighed for at kunne vurdere tilbuddene i forhold til hinanden, gives der en tilbagetrædelsesret til de aktionærer, der måtte have accepteret det oprindelige tilbud, når der fremsættes et konkurrerende bud, og det oprindelige tilbud bliver automatisk forlænget til udløbet af det konkurrerende tilbud. Har den oprindelige tilbudsgiver fremsat et frivilligt tilbud, kan denne i tilfælde af et konkurrerende tilbud vælge at trække sit tilbud tilbage.
I den konkrete situation fik aktionærerne i A/S Nørresundby Bank et (på tidspunktet for meddelelsen herom) bedre tilbud fra Nordjyske Bank A/S end det oprindelige tilbud fra Spar Nord Bank A/S af 8. december 2014.
Da frivillige tilbud kan indeholde betingelser for tilbuddets gennemførelse, som eksempelvis opnåelse af en vis mængde accepter, ligesom frivillige tilbud kan trækkes tilbage, hvis der fremsættes et konkurrerende tilbud, er der en vis usikkerhed om, hvorvidt frivillige tilbud gennemføres.
Netop fordi der er usikkerhed omkring frivillige tilbuds gennemførelse, er det efter Finanstilsynets vurdering af stor betydning for markedet, at i hvert fald risikoen omkring finansiering fjernes. Derved undgås det, at markedet kan blive forstyrret.
I den konkrete situation, hvor Spar Nord Bank A/S havde mulighed for at trække sit tilbud ved offentliggørelsen af Nordjyske Bank A/S’ meddelelse om et konkurrerende tilbud, ville risikoen for et ufinansieret, konkurrerende tilbud have været, at Spar Nord Bank A/S trak sit tilbud og Nordjyske Bank A/S ikke havde opnået den fornødne finansiering.
Målselskabets aktionærer ville herefter have stået uden et tilbud. For at undgå den situation, hvor markedet kunne blive forstyrret unødigt, er det efter Finanstilsynets vurdering afgørende, at Nordjyske Bank A/S havde foretaget sikring af modydelsen.
Det bemærkes endvidere, at reglen om sikring af modydelse generelt har til formål at sikre, at der ikke gives meddelelse om tilbud (uanset om der er tale om konkurrerende tilbud eller ej), som ikke kan gennemføres, fordi finansieringen ikke er på plads, samt taktiske bud, som anført af Nordjyske Bank A/S. Et tilbud, hvor der ikke opnås finansiering og som derfor ikke gennemføres, er ligeså skadeligt, som et taktisk bud, der ikke gennemføres.
Det bemærkes desuden, at det direktiv Nordjyske Bank A/S henviser til i høringssvaret, ikke længere er gældende. Både for det gældende og det foregående direktiv gælder, at der er tale om minimumsdirektiver. De enkelte medlemslande har dermed mulighed for at skærpe kravene i forhold til direktivets bestemmelser.
Finanstilsynet bemærker endelig, at takeoverdirektivet er et minimumsdirektiv. Baggrunden herfor er, at der ikke kunne opnås enighed om harmoniserede regler. Direktivet er dermed implementeret forskelligt i EU/EØS-landene i overensstemmelse med landenes forskellige erhvervs- og ejerstrukturer. En sammenligning på tværs af lande er dermed ikke umiddelbart egnet til fortolkning af et enkelt lands regler.
Det er herefter Finanstilsynets vurdering, at Nordjyske Bank A/S har overtrådt § 8 i bekendtgørelsen om overtagelsestilbud.
Offentliggørelse
Det følger af § 84 c, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v., at reaktioner givet til en virksomhed, der er under tilsyn, skal offentliggøres med angivelse af virksomhedens navn, medmindre det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for virksomheden. Finanstilsynet finder ikke, at offentliggørelse vil medføre uforholdsmæssig stor skade for Nordjyske Bank A/S. Offentliggørelsen vil ske på Finanstilsynets hjemmeside.
Klagevejledning
Finanstilsynets afgørelse kan senest 4 uger efter, at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet pr. e-mail til adressen ean@erst.dk eller pr. post til Dahlerups Pakhus, Langelinje Alle 17, Postboks 2000, 2100 København Ø, tlf. 35 29 10 93, jf. § 88, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v.
Det følger af § 7 i bekendtgørelse om Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn, at det er forbundet med et gebyr på 4.000 kr. at klage til Erhvervsankenævnet. Ved klager over forhold, der ikke vedrører klagerens aktuelle eller fremtidige erhvervsforhold, er gebyret dog 2.000 kr. Efter § 15, stk. 4, i nævnte bekendtgørelse, kan nævnet eller formanden på dets vegne træffe bestemmelse om hel eller delvis tilbagebetaling af det indbetalte gebyr, hvis der gives klageren helt eller delvist medhold. Gebyret tilbagebetales, hvis klagen afvises.