Ansøgning – Tilladelse til kreditservicevirksomhed

Hvis du som virksomhed ønsker at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal du være opmærksom på, at du skal ansøge om tilladelse jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Kreditserviceringsaktiviteter

  • Opkrævning eller inddrivelse af ethvert skyldigt beløb fra låntageren i tilknytning til en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller til selve kreditaftalen
  • Genforhandling med låntageren i overensstemmelse med de vilkår og betingelser, der er knyttet til en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller til selve kreditaftalen, i overensstemmelse med de instrukser, som kreditkøberen har givet.
  • Behandling af eventuelle klager i forbindelse med en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale, eller i forbindelse med selve kreditaftalen
  • Oplysning til låntageren om enhver ændring i rentesatser, omkostninger eller forfaldne betalinger i forbindelse med en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller i forbindelse med selve kreditaftalen

Nedenfor finder du information til virksomheder som ønsker at søge om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, samt information til kreditkøbere og kreditinstitutter om deres oplysningspligt.

Finanstilsynet har en frist på 90 dage til at behandle din ansøgning forudsat, at ansøgningen er fuldstændig. Finanstilsynet vurderer inden for 45 arbejdsdage fra modtagelsen af ansøgningen om tilladelse, om ansøgningen er fuldstændig.

Sådan ansøger du

Vil du ansøge om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, skal du sende ansøgningen via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

Ansøgning om tilladelse skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige til brug for Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne er opfyldt. 

Ansøgning skal som minimum indeholde:

  • En beskrivelse af kreditservicevirksomhedens forretningsmodel.
  • Dokumentation for ansøgerens retlige status samt en kopi af stiftelsesdokument og vedtægter, jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere § 5, stk. 1, nr. 1.
  • Adresse på ansøgerens hovedkontor eller vedtægtsmæssige hjemsted, jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere § 5, stk. 1, nr. 2.
  • Identiteten på medlemmerne af ansøgerens ledelsesorgan og de fysiske og juridiske personer, som besidder kvalificerede andele jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
  • Dokumentation for, at ansøgeren opfylder betingelserne i § 3, stk. 2, nr. 2.
    • Dette indebærer at der skal indsendes en ansøgning på virksomhedens bestyrelsesmedlemmer og direktører, indehaveren (hvis virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed) eller de ledelsesansvarlige (hvis virksomheden ikke har en bestyrelse eller direktion), jf. fanen om Fit & Proper
  • Dokumentationen for, at de juridiske og fysiske personer, som besidder kvalificerede andele, jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder betingelserne om ikke at være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven og om ikke at have indgivet konkursbegæring m.v., jf. § 3, stk. 2, nr. 3 i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere.
    • Dette indebærer:
      • at der for alle fysiske personer, som besidder kvalificerede andele, skal indsendes straffeattester samt erklæringer om opfyldelse af betingelserne om ikke at være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven og om ikke at have indgivet konkursbegæring
      • at der for alle juridiske personer, som besidder kvalificerede andele, skal indsendes en erklæring om den juridiske persons opfyldelse af betingelserne om ikke at være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven og om ikke at have indgivet konkursbegæring samt, at der for alle ledelsesmedlemmer i den juridiske person skal indsendes straffeattester samt erklæringer om opfyldelse af betingelserne om ikke at være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven og om ikke at have indgivet konkursbegæring
      • Find her skabelon til erklæring:
  • Dokumentation for governanceordninger og de interne kontrolmekanismer nævnt i § 3, stk. 2, nr. 4 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.
    • Virksomheden skal indsende væsentlige politikker for ledelse og styring, herunder de interne kontrolmekanismer. Væsentlige politikker kan som eksempel være virksomhedens compliancepolitik, whistleblowerpolitik, politik for risikostyring, kreditpolitik, likviditetspolitik, bogføringspolitik, politik for markedsrisiko mm. Desuden skal vedlægges en beskrivelse af virksomhedens organisation, samt fordeling af ansvar- og opgaver samt en beskrivelse af de væsentlige interne kontrolmekanismer, herunder for risikostyring og regnskabsmæssig praksis. 
  • Dokumentation for politikken om god skik og databeskyttelse nævnt i § 3, stk. 2, nr. 5 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.
    • Virksomheden skal indsende en politik, som sikrer, at navnlig regler om forbrugerbeskyttelse og databeskyttelse overholdes, og som sikrer at låntagerne behandles på en fair og omhyggelig måde, herunder med hensyntagen til deres finansielle situation og behovet for henvisning til gældsrådgivning eller sociale tjenesteydelser, hvis der er adgang til sådanne.
  •  Dokumentation for de interne procedurer om klager nævnt i § 3, stk. 2, nr. 6 i lov om kredit-servicevirksomheder og kreditkøbere.
    • Virksomheden skal indsende dokumentation for, at virksomheden har indført passende og særlige interne procedurer til sikring af, at klager fra låntagere registreres og behandles. EBA er ved at udarbejde guidelines herom, og indtil disse guidelines er på plads, kan virksomheden søge inspiration i bekendtgørelse nr. 1219 af 20. november 2019 og den dertilhørende vejledning
  • En oversigt over eventuelle outsourcingaftaler som nævnt i § 10, stk. 1 i lov om kreditservice-virksomheder og kreditkøbere.
  • Virksomhedens seneste årsregnskab 

Desuden skal det oplyses, hvorvidt virksomheden har til hensigt at modtage og opbevare midler fra låntagere som led i sin forretningsmodel som kreditservicevirksomhed. Hvis dette er tilfældet, skal ansøgningen, udover ovenstående dokumentation, indeholde:

  • Dokumentation for, at der findes en særskilt konto i et kreditinstitut, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Dokumentationen kan for eksempel være i form af en erklæring fra virksomhedens kreditinstitut eller en kopi af vilkårene for den pågældende konto

Det er et krav for at få tilladelse som kreditservicevirksomhed, at virksomhedens bestyrelse og direktion, eller indehaveren, hvis virksomheden drives som en enkeltmandsvirksomhed, eller den eller de ledelsesansvarlige, såfremt virksomheden drives som en juridisk person uden bestyrelse eller direktion, opfylder kravene om egnethed og hæderlighed i § 7, jf. § 3, stk. 2, nr. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. 

Det er ligeledes et krav, at de personer, som besidder kvalificerede ejerandele, jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder kravene i § 7, stk. 1, nr. 3 og 4, jf. § 3, stk. 2, nr. 3 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. 

Virksomheder, som ansøger om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, skal ledsage deres ansøgning med dokumentation herfor, jf. § 5, stk. 1, nr. 4 og nr. 5 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Der er ikke nogen formkrav til ansøgningen, men Finanstilsynet opfordrer til at anvende oplysningsskemaet på virk.dk: Fit & proper-oplysningsskema

En kreditservicevirksomhed, der har opnået tilladelse, og som ønsker at levere tjenesteydelser i form af kreditserviceringsaktiviteter i et andet land i EU, skal meddele dette til Finanstilsynet via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

Meddelelsen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Hvilket værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at levere tjenesteydelser i, og, hvis kreditservicevirksomheden allerede har kendskab til oplysningen, den medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller værtslandet.
  • Adressen på filialen af kreditservicevirksomheden, hvis der er etableret en sådan i værtslandet.
  • Identiteten og adressen på kreditserviceleverandøren, hvis der anvendes en sådan i værtslandet.
  • Identiteten på de personer, der er ansvarlige for styring af kreditserviceringsaktiviteterne i værtslandet. 
  • De foranstaltninger, der er truffet for at tilpasse kreditservicevirksomhedens interne procedurer, governanceordninger og interne kontrolmekanismer med henblik på at sikre overholdelse af den lovgivning, som finder anvendelse på en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller selve kreditaftalen.
  • At kreditservicevirksomheden kan kommunikere på værtslandets sprog, eller på det sprog, kreditaftalen er udfærdiget på.
  • Om kreditservicevirksomheden har tilladelse til at modtage og besidde midler fra låntagere. 

Kreditservicevirksomheden kan påbegynde levering af tjenesteydelser i værtslandet, fra det tidligste af følgende tidspunkter:

  • Ved modtagelse af oplysning fra Finanstilsynet om, at værtslandet har bekræftet, at meddelelsen er modtaget
  • 2 måneder fra datoen for indgivelsen af oplysningerne til Finanstilsynet

En kreditservicevirksomhed skal oplyse Finanstilsynet om eventuelle efterfølgende ændringer i oplysningerne. 

Kreditinstitutter, som overfører en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale til en kreditkøber, skal to gange årligt indberette udvalgte oplysninger til Finanstilsynet, jf. § 15, stk. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

En kreditkøber eller dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18 i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere, som overfører en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, skal to gange årligt oplyse Finanstilsynet om udvalgte oplysninger, jf. § 19, stk. 1 og stk. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Find her vejledning og indberetningsskema for indberetning for kreditinstitutter og kreditkøbere (KSERV).

Hvis du har spørgsmål til indberetninger, kan du sende dem til vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

Spørgsmål Svar

Hvilken klageinstans skal angives i henhold til §21, stk. 2, nr. 9?

De relevante myndigheder arbejder på at få etableret en klageinstans. Indtil den er oprettet, er kreditservicevirksomhederne ikke forpligtet til at oplyse herom.

Skal der benyttes en blanket til ansøgningen om tilladelse?

Der findes ikke nogen ansøgningsblanket til ansøgning om tilladelse til kreditservicevirksomhed. Ansøgningen skal indsendes via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

Der findes en blanket til Fit & Proper ansøgninger. Se fanen ”Ansøgning om egnethed og hæderlighed (Fit & Proper)”

Hvilke outsourcingaftaler skal fremsendes til Finanstilsynet?

Kreditservicevirksomheder skal fremsende eventuelle outsourcingaftaler der vedrører kreditserviceringsaktiviteter.

Kreditserviceringsaktiviteter er defineret snævert i kreditserviceloven §2, nr. 9, og omfatter følgende:

  • Opkrævning eller inddrivelse af skyldige beløb fra låntageren i relation til kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale.
  • Genforhandling med låntageren om vilkår og betingelser i kreditaftalen på vegne af kreditgiveren.
  • Behandling af klager relateret til kreditgivers rettigheder i henhold til kreditaftalen.
  • Oplysning til låntageren om ændringer i rentesatser, omkostninger eller forfaldne betalinger.

Hvis outsourcingaftalen omhandler kreditserviceringsaktiviteter, skal virksomheden fremsende de relevante aftaler og sikrem at betingelserne i §10 i lov om kreditservicevirksomhed er opfyldt.

Andre outsourcingaftaler, som ikke relaterer sig til kreditserviceringsaktiviteter, f.eks. aftaler om dataleverance, betalingsformidling, IT og finans, er ikke omfattet og behøver derfor ikke vedlægges ansøgningen.

Skal en kreditserviceleverandør, som kreditservicevirksomheden ønsker at outsource kreditserviceringsaktiviteter i et andet EU-land til, have sin egen tilladelse som kreditservicevirksomhed i det pågældende land?

Det er ikke nødvendigt for en kreditserviceleverandør at have tilladelse som kreditservicevirksomhed. Kreditservicevirksomheden vil være fuldt ud ansvarlig for opfyldelse af bestemmelserne i kreditserviceloven.

En kreditservicevirksomhed som ønsker at outsource kreditserviceringsaktiviteter til et andet land i EU, skal meddele dette til Finanstilsynet og udfylde notifikationsskemaet.

Hvilke krav er der til meddelelse og dokumentation ved udskiftning i ledelsen i kvalificerede ejere eller nye kvalificerede ejere?

Ved udskiftning i ledelsesmedlemmer i kvalificerede ejere af kreditservicevirksomheden, eller hvis der kommer nye kvalificerede ejere, skal Finanstilsynet gives meddelelse herom og virksomheden skal indsende dokumentation i form af straffeattester og erklæringer for, at nye ledelsesmedlemmer i kvalificerede ejere og nye kvalificerede ejere opfylder kravene i til hæderlighed i § 7, stk. 1, nr. 3 og 4 i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere.

Det følger af lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere § 15, stk. 1, at et kreditinstitut skal give en potentiel kreditkøber de nødvendige oplysninger om en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller om selve den misligholdte kreditaftale og, hvor det er relevant, om sikkerhedsstillelse.

EBA har udstedt en ITS (Implementing Technical Standards) vedrørende de oplysninger, som et kreditinstitut skal give til en potentiel kreditkøber, som kreditinstitutter er bundet af. Nedenfor findes link til den engelske såvel som den danske udgave af ITS’en.

Den engelske udgave: Implementing Regulation (EU) 2023/2083 laying down implementing technical standards for data templates

Den danske udgave: Gennemførelsesforordning - 2023/2083 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

 

Senest opdateret 18-10-2024