Investeringsrådgiver

Læs her for at finde ud af, om du søger den rigtige tilladelse:

For at yde rådgivning om investering kræves en tilladelse fra Finanstilsynet.

Hvis du eller din virksomhed yder investeringsrådgivning vedrørende finansielle instrumenter omfattet af bilag 2, nr. 1 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og –aktiviteter, skal du have tilladelse som investeringsrådgiver fra Finanstilsynet.

Hvis du vil yde investeringsrådgivning om andre typer finansielle instrumenter, skal du have en tilladelse som fondsmægler. 

Investeringsrådgivning er personlige anbefalinger til en kunde enten på anmodning eller på investeringsrådgiverens eget initiativ af en eller flere transaktioner i tilknytning til finansielle instrumenter.

En investeringsrådgiver kan desuden modtage og formidle ordrer vedrørende et eller flere finansielle instrumenter omfattet af bilag 2, nr. 1 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, til en fondsmægler samt et pengeinstitut eller et realkreditinstitut med tilladelse som værdipapirhandler.

Kollektive investeringsordninger reguleret af lov om investeringsforeninger m.v. og lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og af investeringsinstitutter eller pensionskasser samt af depositarer og ledere af sådanne institutter, som i forvejen er under tilsyn i Finanstilsynet, skal ikke også have en tilladelse som investeringsrådgiver.

En virksomhed skal opfylde følgende krav for at opnå en tilladelse som investeringsrådgiver:

  • Virksomheden har hovedkontor og hjemsted i Danmark, medmindre virksomheden har en lignende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område (disse virksomheder skal dog anmeldes og registreres i Finanstilsynet, inden virksomheden kan påbegyndes).
  • Virksomheden har forretningsgange på alle væsentlige aktivitetsområder, herunder for:

- forretningsmodel, herunder tilbudte tjenesteydelser, aktiviteter, produkter og transaktioner
- håndtering af interessekonflikter
- rådgivningsforløb
- håndtering af klager
- de ansattes kompetencer og efteruddannelse,
- god skik
- uafhængighed, hvis virksomheden udøver uafhængig rådgivning.

  • Virksomheden har en lønpolitik, der fremmer rimelig behandling af kunder og forebygger interessekonflikter, for ansatte, der yder investeringsrådgivning og modtager og formidler ordrer til en værdipapirhandler.
  • Virksomheden har en ansvarsforsikring eller anden tilsvarende garanti mod erstatningskrav.
  • Kriterierne i § 61 a, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, når virksomheder er ejere af en kvalificeret ejerandel (læs mere under kvalificerede ejere).
  • Der må ikke foreligge snævre forbindelser mellem ansøgeren og andre virksomheder og personer, der vil kunne vanskeliggøre varetagelsen af Finanstilsynets opgaver.
  • Lovgivningen i et land uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået et samarbejde med på det finansielle område, vedrørende en virksomhed eller en person, ansøgeren har snævre forbindelser med, må ikke kunne vanskeliggøre varetagelsen af Finanstilsynets opgaver.

Forretningsgange skal være handlingsanvisende og operationelle, tilpasset virksomhedens konkrete forretningsmodel. Der skal derfor ikke blot være tale om en afskrift af loven. Forretningsgangene skal beskrive, hvordan virksomhedens ansatte skal opfylde kravene indenfor de relevante områder.

Medlemmerne af virksomhedens bestyrelse og direktion eller indehaveren af en investeringsrådgiver, der er en enkeltmandsvirksomhed, eller, hvis virksomheden drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direktion, den eller de for virksomheden ledelsesansvarlige opfylder kravene til egnethed og hæderlighed.

  • Skal have tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne varetage hvervet eller stillingen.
  • Skal have tilstrækkeligt godt omdømme og kunne udvise hæderlighed, integritet og tilstrækkelig uafhængighed ved varetagelsen af hvervet eller stillingen. 
  • Må ikke være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at personen ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på betryggende måde.
  • Må ikke have indgivet begæring om eller være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering.
  • Må ikke i øvrigt have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at personen ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.

Et medlem af bestyrelsen eller direktionen hos en investeringsrådgiver eller indehaveren, når en investeringsrådgiver er en enkeltmandsvirksomhed, skal afsætte tilstrækkelig tid til at varetage hvervet eller stillingen hos den pågældende investeringsrådgiver. Det samme gælder for den eller de ledelsesansvarlige, når investeringsrådgiveren drives som en juridisk person uden bestyrelse eller direktion.

Desuden er bestyrelsen eller det øverste ledelsesorgan, når en investeringsrådgiver drives som en juridisk person uden bestyrelse, hos en investeringsrådgiver, eller indehaveren af en investeringsrådgiver, der er en enkeltmandsvirksomhed, ansvarlig for, skal fastlægge og føre tilsyn med gennemførelsen af ledelsesordninger, som skal sikre en effektiv og forsigtig ledelse, herunder at investeringsrådgiveren har:

  • en klar organisatorisk struktur med en veldefineret gennemskuelig og konsekvent ansvarsfordeling 
  • procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter
  • en politik vedrørende de tjenesteydelser, aktiviteter, produkter og transaktioner, som investeringsrådgiveren tilbyder eller leverer i overensstemmelse med virksomhedens risikovillighed og de karakteristika og behov, der kendetegner investeringsrådgiverens kunder
  • de nødvendige ressourcer til at gennemføre investeringsrådgiverens virksomhed, herunder at personalet har den fornødne faglige kompetence, viden og ekspertise, og at virksomhedens ressourcer anvendes hensigtsmæssigt. 

Derudover skal bestyrelsen eller det øverste ledelsesorgan, når en investeringsrådgiver drives som en juridisk person uden bestyrelse, sikre, at bestyrelsens medlemmer har tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå investeringsrådgiverens aktiviteter og de hermed forbundne risici.

Yderligere skal en investeringsrådgiver afsætte de personalemæssige og økonomiske ressourcer, der er nødvendige for at sikre tilstrækkelige muligheder for introduktions- og efteruddannelseskurser for medlemmer af bestyrelsen og direktionen, eller medlemmer af det øverste ledelsesorgan og den daglige ledelse, når investeringsrådgiveren drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direktion, eller indehaveren af en investeringsrådgiver, der er en enkeltmandsvirksomhed.

En virksomhed, der ønsker at opnå tilladelse som investeringsrådgiver, skal ansøge Finanstilsynet herom. Ansøgningsskemaet samt alle de bilag der er listet op i skemaet, indsendes til Finanstilsynet. Finanstilsynet behandler ikke en ansøgning, før alle relevante bilag er modtaget.

Ansøgning sker via selvbetjeningsløsning på Virk.dk.

Ansøgning om tilladelse som investeringsrådgiver

Her finder du de dokumenter, som skal vedhæftes den ansøgning, som du foretager via Virk.dk. 

Dokumenterne bedes udfyldes elektronisk.

Erklæring om ansvarsforsikring

Erklæring om garantistillelse i stedet for ansvarsforsikring

Rådgivere og repræsentanter kan via eget CVR-nr. ansøge på vegne af en anden virksomhed.

Når Finanstilsynet har modtaget en fyldestgørende ansøgning, dvs. en ansøgning, der indeholder alle oplysninger og bilag, som er nødvendige, for at Finanstilsynet kan behandle ansøgningen, så har Finanstilsynet en sagsbehandlingsfrist på op til 6 måneder.

Vær opmærksom på, at al korrespondance vedr. ansøgningen mellem Finanstilsynet og virksomheden foregår via sikker post (f.eks. e-Boks).

Virksomhederne skal udfylde oplysninger i forhold vurdering af kvalificerede ejere, det sker ved at udfylde særskilt skema herom:

Krav til ejere af en finansiel virksomhed

Det er gratis at ansøge om en tilladelse. Det koster en årlig afgift at have tilladelse som investeringsrådgiver. Læs mere herom i afsnittet om Årlig afgift.

Virksomheder, der ansøger om tilladelse som investeringsrådgiver, skal huske at indsende særskilt fit & proper-ansøgning for alle ledelsesmedlemmer, der er registreret i CVR-registeret. Bemærk, at der skal vedhæftes en række forskellige dokumenter, bl.a. straffeattest, der ikke må være mere end 6 måneder gammel, når ansøgningen indsendes samt CV, der går 10 år tilbage.

Det anbefales at indsende ansøgning om tilladelse og ansøgning(er) om fit & proper-godkendelse inden for samme dag, for at lette sagsbehandlingen.

Personer som skal indtræde i en stilling, efter en virksomhed er blevet registreret, som kræver en fit & proper-vurdering, skal ligeledes udfylde et særskilt fit & proper-ansøgning.

Skemaet findes her

Ejerne af kvalificerede andele i selskabet skal opfylde kriterierne i § 61 a i lov om finansiel virksomhed. Det er forudsætning for at opnå tilladelse, at ejerne lever op til kravene. Men det er også en forudsætning, at fremtidige ejere lever op til kravene, efter tilladelsen er givet.

Det følger af § 61 a i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet i forbindelse med sin vurdering af en ansøgning modtaget efter § 61, stk. 1, skal sikre hensynet til en fornuftig og forsvarlig forvaltning af den virksomhed, hvori erhvervelsen påtænkes. Vurderingen skal endvidere ske under hensyntagen til den påtænkte erhververs sandsynlige indflydelse på virksomheden, den påtænkte erhververs egnethed og den påtænkte erhververs finansielle soliditet. 

§ 61 i lov om finansiel virksomhed. Indeholder bl.a. krav om, at Finanstilsynet skal godkende enhver fysisk eller juridisk person, der erhverver en kvalificeret ejer- eller stemmeandel i en finansiel virksomhed på 10 pct. eller derover.

Finanstilsynet godkender kun en erhverver, hvis godkendelsen ikke strider mod hensynet til at sikre en forsvarlig og fornuftig forvaltning af selskabet.

Krav til ejere af en finansiel virksomhed

Investeringsrådgivere skal hvert år, senest den 1. august, indberette virksomhedens omsætning, antal kunder, antal ansatte med kundekontakt og antal indgåede kundeaftaler til Finanstilsynet.

Du kan indberette her

Hvert år indhenter Finanstilsynet klagedata med hjemmel i § 12, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere. Finanstilsynet sender anmodningen om at indberette klagedata ud i første halvdel af kalenderåret. Anmodningen bliver sendt til virksomhedens e-Boks.

Virksomheden skal således årligt indberette antallet af de klager, som den klageansvarlige i virksomheden har færdigbehandlet i perioden fra januar til december året forinden.

Det er strafbart ikke at indberette de efterspurgte data.

Du kan indberette her

Virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet, herunder investeringsrådgivere, betaler via afgifter for omkostningerne til Finanstilsynets tilsynsarbejde og drift. Finanstilsynet opkræver afgifterne med udgangen af hvert år.

Investeringsrådgivere omfattet af lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet på 18.400 kr. (2016-niveau).

Virksomhederne modtager i december fakturaer, som dækker afgiften for at have været under tilsyn i løbet af året.

Læs mere om betaling af afgifter her:

Betaling af afgifter til Finanstilsynet

Hvis virksomheden ikke skal have tilladelse som investeringsrådgiver længere, kan I informere Finanstilsynet herom på vores hovedmail: finanstilsynet@ftnet.dk

Afsenderen af mailen skal være en tegningsberettiget i virksomheden, og hvis der ifølge vedtægterne kræves flere tegningsberettigede, skal disse være cc. på mailen.

Finanstilsynet vil efter modtagelsen af meddelelsen snarest muligt inddrage virksomhedens tilladelse. Virksomheden modtager skriftlig meddelelse herom via e-Boks, når det sker.

Bemærk, at enhver virksomhed, der har været under tilsyn en del af et kalenderår skal betale afgift til Finanstilsynet. Det betyder f.eks., at selvom virksomheden får inddraget sin tilladelse i februar måned, så skal virksomheden alligevel svare fuld afgift for hele kalenderåret.

Senest opdateret 13-12-2024