Ansøgning – Forsikringsformidler & accessorisk forsikringsformidler

Ansøgning sker via selvbetjeningsløsning på Virk.dk. Se vejledning her.

Rådgivere og repræsentanter kan via eget CVR-nr. ansøge på vegne af en anden virksomhed.

Den virksomhed, der skal have tilladelse, skal være stiftet med et CVR-nummer eller være under stiftelse med et X-nummer (som virksomheden modtager fra Erhvervsstyrelsen).

Finanstilsynet har en sagsbehandlingsfrist på op til 90 dage fra det tidspunkt, hvor ansøgningen er komplet og fuldt oplyst. Vær opmærksom på, at al korrespondance mellem Finanstilsynet og virksomheden foregår via sikker post (f.eks. e-Boks).

Skal du ansøge om tilladelse som forsikringsformidler?

Virksomheden bedes indsende ansøgningen om tilladelse som forsikringsformidler eller genforsikringsformidler og fit & proper-ansøgning for hvert ledelsesmedlem inden for samme dag for at lette sagsbehandlingstiden.

Ansøgning om tilladelse som forsikringsformidler eller genforsikringsformidler

Ansøgning om fit & proper-godkendelse - Husk at indsende fit & proper-ansøgning for hvert ledelsesmedlem ifølge CVR.dk. Ansøgning om tilladelse kan ikke behandles, før alle fit & proper-ansøgninger er modtaget.

Bemærk: Fit & proper-skemaet skal også bruges ved efterfølgende ændringer i ledelsen.

Skal du ansøge om registrering som accessorisk forsikringsformidler?

Ansøgning om registrering som accessorisk forsikringsformidler - Ansøgning om proper-godkendelse af ledelsesperson eller person med uddelegeret ansvar findes i selve ansøgningsblanketten, og der skal derfor ikke indsendes særskilt blanket.

Bemærk: Ved efterfølgende ændringer i ledelsen eller personer med uddelegeret ansvar, kan følgende blanket udfyldes og indsendes til Finanstilsynets hovedpostkasse finanstilsynet@ftnet.dk

Erklæringer, der skal vedhæftes ansøgningen

Erklæring om ansvarsforsikring – skal altid vedhæftes.

Erklæring om garantistillelse for forsikringsformidlere - kan benyttes i stedet for erklæring om ansvarsforsikring. 

Erklæring om garantistillelse for betroede midler – skal kun vedhæftes, hvis virksomheden skal modtage betroede midler.

Erklæring om oprettelse af klientkonto – skal kun vedhæftes, hvis virksomheden skal modtage betroede midler.

I stedet for erklæring om garantistillelse for betroede midler og erklæring om oprettelse af klientkonto, kan virksomheden indsende en frigørelsesattest indgået mellem forsikringsselskabet og forsikringsformidleren. Frigørelsesattesten skal opfylde de krav, der fremgår af § 3, stk. 3, nr. 4, litra a, hvoraf fremgår, at penge, der er betalt af kunden til formidleren, betragtes som værende betalt til selskabet, mens penge betalt af selskabet til formidleren ikke betragtes som værende betalt til kunden, før kunden modtager dem.

Dokumenterne bedes udfyldt elektronisk.

Senest opdateret 05-12-2024